Furnizare

Mira Energy este un furnizor de energie autorizat începând cu anul 2024, având Licența nr. 2454 emisă la data de 31.01.2024 de către Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei. Inițial concentrându-se pe operațiuni de trading pe parcursul anului 2023, compania a extins serviciile către furnizarea directă de energie electrică pentru consumatorii finali, atât casnici cât și industriali, începând cu 2024.

Vezi licenta

Activitatea noastră se distinge prin gestionarea eficientă a unui portofoliu diversificat de centrale electrice și prin participarea activă pe toate piețele centralizate de energie electrică din România, oferindu-ne capacitatea de a furniza tarife competitive și condiții avantajoase clienților noștri.

Serviciile oferite de Mira Energy sunt proiectate pentru a asigura confortul clienților și includ o serie de beneficii:

  • Consultanță precontractuală pentru a ajuta clienții să navigheze piața de energie și să ia decizii bine informate.
  • Analiza personalizată a consumului de energie pentru a identifica modalități de a crește eficiența și a reduce costurile.
  • Suport complet în procesul de schimbare a furnizorului, asigurând o tranziție fără probleme.
  • Gestionarea interacțiunii cu operatorul de distribuție pentru a asigura servicii de înaltă calitate.
  • Comunicare eficientă despre eventualele întreruperi sau avarii ale serviciului, permitând clienților să se pregătească corespunzător.
  • O abordare proactivă în gestionarea plângerilor și reclamațiilor, asigurând răspunsuri rapide și soluționări eficiente.
  • Instrumente pentru optimizarea consumului de energie, permițând o mai bună gestionare a costurilor și adaptarea la nevoile specifice.
  • Un angajament ferm către satisfacția clientului, oferind sprijin continuu pentru identificarea celor mai potrivite soluții energetice.

Prin aceste inițiative, Mira Energy își propune să fie mai mult decât un furnizor de energie, ci un partener de încredere pentru toți clienții săi.

Drepturile clientului final

Ai dreptul de a avea acces la rețelele electrice de transport și distribuție și de a consuma energie electrică conform categoriei de consum din contractul tău încheiat pentru furnizarea acesteia.

Ne poți solicita modificarea și completarea contractului de furnizare sau a anexelor acestuia. Poți solicita, de asemenea, acte adiționale la contract dacă apar elemente noi sau atunci când crezi ca e necesar să îți detaliem sau completăm anumite clauze din contract.

Atunci când există defecțiuni sau deranjamente în rețelele electrice, ne poți solicita atât nouă, cât și reprezentanților companiei de distribuție să luăm măsuri pentru remedierea acestor situații.

Să ai acces la grupurile de măsurare (contor) pentru autocitirea indexului.

 

Obligațiile clientului final

Să efectuezi plata contravalorii facturilor pentru energie electrică și pentru serviciile de care beneficiezi, în termenul de plată prevăzut în contract.

Este necesar să permiți accesul reprezentantului de distribuție la grupul de măsurare (contor), pentru ca acesta să îți poată emite factura de regularizare.

Să respecți contractul de furnizare a energiei electrice. În cazul în care acesta nu este respectat pot exista următoarele consecințe:

a) Penalizări
b) Sistarea temporară a furnizării energiei electrice
c) Rezilierea contractului de furnizare a energiei electrice

Poți fi răspunzator pentru daunele provocate din culpa ta operatorului de rețea sau nouă, în calitate de furnizor.

Mai multe informații privind drepturile și obligațiile clienților, poți găsi în:

Legea 123/2012
Ord. ANRE 5/2023
Ord. ANRE 3/2022

Legea garantează că, în relația dumneavoastră cu Mira Energy, aveți dreptul la informare completă. Înainte de a semna contractul de furnizare, trebuie să primiți gratuit o copie a contractului și a condițiilor standard de furnizare.

În etapa precontractuală, Mira Energy este obligat să vă furnizeze următoarele detalii în format scris:

  • Procedura și documentația necesară pentru încheierea contractului;
  • Opțiunile de oferte disponibile;
  • Contractul specific ofertei selectate;
  • Prețurile și tarifele aplicate.

Asigurați-vă că contractul include cel puțin următoarele informații:

  • Identitatea și adresa furnizorului;
  • Detalii despre serviciul oferit, standardele de calitate și continuitatea furnizării, precum și data de începere a contractului;
  • Prețul sau tariful care va fi aplicat;
  • Termenul contractului, condițiile de reînnoire sau prelungire și de suspendare temporară a serviciului, inclusiv condițiile pentru denunțarea unilaterală a contractului;
  • Compensațiile sau despăgubirile și metoda de rambursare în cazul nerespectării calității serviciului stipulate în contract;
  • Penalitățile aplicabile în caz de nerespectare a termenilor contractuali.

Mira Energy trebuie să vă furnizeze, la solicitare, un exemplar tipărit al procedurii de înregistrare, investigare și soluționare a reclamațiilor clienților.

De asemenea, Mira Energy este obligat să vă informeze despre orice schimbări ale prețurilor, metodelor de facturare sau ale altor condiții contractuale într-o manieră directă și timpurie, fiind transparent și clar în comunicare.

Dacă nu sunteți de acord cu modificările propuse, aveți dreptul de a rezilia contractul fără a suporta despăgubiri, conform prevederilor legale și contractuale actuale.

În cazul disputelor precontractuale care nu se soluționează amiabil, părțile pot apela la Autoritatea Națională de Reglementare în Energie (ANRE) pentru mediere, conform Ordinului ANRE nr. 35/2013.

Pentru litigiile apărute în timpul derulării contractului, dacă nu se ajunge la un consens, părțile pot solicita intervenția ANRE, în conformitate cu Ordinul ANRE nr. 61/2013 privind organizarea și funcționarea comisiei pentru soluționarea disputelor.

Acordarea compensațiilor și a despăgubirilor

Standardul de performanță pentru furnizarea energiei electrice are ca scop evaluarea și urmărirea cerințelor.

Conform legislației în vigoare, în situația în care nu respectăm nivelurile de calitate specificate sau nu îndeplinim obligațiile mentionate în standardul de performanță, ai dreptul să primești compensații de la noi.

Ai dreptul să primești despăgubiri pentru eventualele daune materiale cauzate de noi sau de operatorul de distribuție.

 

Conform reglementărilor în vigoare, îți pot fi acordate compensații din partea noastră astfel:

a) prin intermediul facturilor, prin compensare, succesiv, până la stingerea obligației de plată;
b) prin plata directă în contul tău prin una din modalitățile de returnare a sumelor menționate în contractul tău de furnizare a energiei electrice sau printr-o modalitate de plată aleasă de tine, în termen de maxim 5 zile lucrătoare de la data primirii informațiilor necesare plății.

 

Odată cu transmiterea răspunsului către tine te vom informa cu privire la:

a) compensația pe care ai dreptul să o primești
b) la modalitatea de plată a acesteia
c) precum și despre dreptul de a alege plata direct în contul tău bancar, fără niciun cost suplimentar

 

Vom pune la dispoziție cel puțin o opțiune pentru plata directă a compensației, fără costuri suplimentare.

În cazul în care alegi plata direct în contul tău bancar, te rugăm să ne furnizezi datele și informațiile necesare în termen de maxim 10 zile lucrătoare.

Pentru alte modalități de plată care implică costuri suplimentare din partea noastră, aceste costuri vor fi suportate de către tine.

Este important să ții cont că, în situația în care informațiile primite de la tine nu sunt corecte sau nu sunt transmise în termenul stabilit, compensația va fi efectuată prin intermediul facturilor.

Atunci când operatorul de distribuție nu respectă termenele impuse de Standardul de performanță, acesta va plăti compensația prin intermediul nostru, în calitate de furnizor, conform prevederilor Standardului de performanță.

 

Ai dreptul să primești despăgubiri pentru daunele materiale produse de operatorul de distribuție prin nerespectarea indicatorilor de perfomanță în ceea ce privește:

a) continuitatea alimentării cu energie electrică
b) calitatea tehnică a energiei electrice distribuite
c) precum și ca urmare a întreruperilor datorate unor erori în operarea rețelelor electrice ale OD.

 

Mai multe informații privind modalitățile de acordare a despăgubirilor/compensațiilor găsești în:

Ord. 83/2021
Ord 25/2021
Ord. 91/2021

Orice sesizare, reclamație, petiție sau orice altă formă prin care îți exprimi nemulțumirea față de activitățile prestate de noi și la care aștepți un răspuns sau o rezolvare, se consideră plângere, conform Ord. ANRE 16/2015.

 

Ne poți adresa o plângere dacă ai nemulțumiri cu privire la activitatea noastră, precum:

  • Contract nou încheiat pentru furnizarea energiei electrice;
  • Facturarea contravalorii energiei electrice utilizate;
  • Oferta actuală de preț pentru furnizarea energiei electrice și tarifele în vigoare;
  • Continuitatea în alimentarea cu energie electrică;
  • Asigurarea calității energiei electrice furnizate;
  • Funcționarea aparatului tău de măsurare (contor);
  • Schimbarea furnizorului;
  • Informarea clienților finali în conformitate cu cerințele legislației în vigoare;
  • Modul de rezolvare a plângerilor cu privire la nerespectarea legislației în vigoare.

 

Preluarea plângerilor se poate face prin următoarele modalități:

  • La numărul de telefon: +40 314 202 851
  • Prin poștă sau curier: str. Făinari nr. 45, Sector 2, București

 

Informațiile pentru realizarea activității de soluționare a plângerilor primite de la clienții noștri, sunt publicate pe pagina noastră www.miraenergy.ro.

Formularul de înregistrare a plângerii trebuie să fie completat de clientul final. Dupa ce ni-l trimiți, noi îți vom transmite numărul și data de înregistrare a plângerii, cel târziu a doua zi lucrătoare de la data primirii formularului completat.

Analizarea plângerilor se face având la bază documentele puse la dispoziție de tine și se realizează de către departamentul responsabil, cu respectarea confidențialității datelor tale datelor tale cu caracter personal.

Descarcați formularul

Soluționare neînțelegeri precontractuale

Conform Ord. ANRE 5/2023 pentru aprobarea Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienții finali, este bine să știi că ai dreptul de a face o plângere referitoare la activitatea de furnizare a energiei electrice și de a beneficia de proceduri transparente, simple și ieftine de soluționare a acestora.

În cazul în care nu esti mulțumit de soluționarea plângerii tale sau în cazul în care un eventual litigiu nu este soluționat pe cale amiabilă, trebuie să știi că ai posibilitatea de a te adresa Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), de a apela la alte proceduri extrajudiciare de soluționare a plângerilor/litigiilor, precum și de a te adresa instanțelor competente.

În cazul neînțelegerilor apărute la încheierea contractelor în domeniul energiei electrice, având la bază contracte reglementate de ANRE sau actele adiționale aferente contractelor respective, dacă părțile nu ajung la o înțelegere, acestea se pot adresa ANRE în vederea declanșării procesului de soluționare la nivelul acesteia, conform prevederilor Ord. ANRE 174/2020 pentru modificarea Procedurii privind soluționarea neînțelegerilor apărute la încheierea contractelor în sectorul energiei, aprobată prin Ord. ANRE 128/2020.

Mai multe informații privind modalitățile de soluționare a neînțelegerilor precontractuale, găsești în Ord. 174/2020.

Pentru soluționarea disputelor apărute în derularea contractelor, în cazul în care părțile nu ajung la o înțelegere, acestea se pot adresa către ANRE în vederea soluționării, în conformitate cu Ordinul ANRE nr. 61/2013 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea și funcționarea comisiei pentru soluționarea disputelor pe piața angro și cu amănuntul apărute între participanții la piața de energie electrică și gaze naturale.

Dacă dreptul dumneavoastră de a fi informat vă este încălcat, vă puteți adresa Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei – ANRE.

 

ANRE

str. Constantin Nacu nr. 3, Sector 2, București, România
Telefon: 021. 327.81.00; fax: 021 312 43 65; număr gratuit: 0800800410
E-mail: info@anre.ro
Website: www.anre.ro

Schimbarea furnizorului de energie electrică este un proces simplu și gratuit care oferă consumatorilor libertatea de a-și alege furnizorul care le oferă cele mai avantajoase condiții.

Aspecte importante despre schimbarea furnizorului de energie electrică:

  • Schimbarea furnizorului nu va afecta furnizarea de energie electrică la locul tău de consum. Energia va fi livrată fără întreruperi chiar și în timpul procesului de schimbare.
  • Schimbarea furnizorului nu implică schimbarea operatorului de distribuție din zona ta. Operatorul de distribuție continuă să fie responsabil pentru mentenanța rețelei și intervențiile necesare, iar tu vei interacționa doar cu noul furnizor pentru aspectele legate de facturare și servicii.
  • Ai dreptul să denunți unilateral contractul de furnizare cu furnizorul actual respectând condițiile contractuale și regulamentul POSF. Este important să verifici termenii și condițiile contractului actual înainte de a lua decizia de schimbare pentru a evita eventuale penalități sau neplăceri.
  • Este un proces gratuit și nu implică costuri pentru consumator.

Schimbarea furnizorului de energie electrică se poate face în două moduri:

Pasul 1: Compararea ofertelor

Utilizează comparatorul de prețuri pus la dispoziție de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) pentru a găsi oferta potrivită nevoilor tale. Compară prețurile și condițiile oferite de diferiți furnizori pentru a lua cea mai înțeleaptă decizie.

Pasul 2: Trimiterea documentelor necesare

Transmite către furnizorul ales toate documentele necesare încheierii contractului de furnizare. Acestea pot include: copii ale actului de identitate, certificatul de înregistrare la Oficiul Național al Registrului Comerțului (pentru persoanele juridice), declarația pe propria răspundere privind calitatea ta (proprietar, chiriaș, etc.) sau alte documente solicitate de furnizor, cum ar fi: POD, numele furnizorului actual, indexul contorului autocitit, etc.

Pasul 3: Verificarea documentelor

Furnizorul va verifica toate actele transmise pentru a se asigura că sunt complete.

Pasul 4: Semnarea contractului

După verificarea documentelor, vei primi contractul pentru a fi semnat. Poți primi contractul pe e-mail sau prin altă metodă de comunicare aleasă de tine.

Pasul 1: Accesarea comparatorului de oferte POSF

Accesează comparatorul de oferte al POSF și analizează ofertele disponibile. Selectează oferta care se potrivește cel mai bine nevoilor tale în termeni de preț și condiții.

Pasul 2: Încărcarea documentelor necesare

Încarcă toate documentele, datele și informațiile necesare încheierii contractului de furnizare. Asigură-te că toate documentele și informațiile solicitate sunt corecte și complete. Nu uita să transmiți indexul contorului autocitit (cu excepția cazurilor în care locul de consum este nou și nu are contor instalat).

Pasul 3: Verificarea și validarea documentelor

Documentele și informațiile furnizate de tine vor fi verificate și validate prin intermediul platformei POSF.

Pasul 4: Semnarea contractului

Dacă toate documentele și informațiile sunt validate și corecte, vei semna contractul de furnizare prin intermediul platformei POSF. Pentru detalii suplimentare despre utilizarea platformei POSF, urmează pașii menționați în „Manual de utilizare client final” postat pe site-ul POSF: https://posf.ro/.

Pentru a raporta orice întreruperi în furnizarea energiei electrice sau probleme în rețeaua de distribuție, puteți contacta direct Operatorul de Distribuție responsabil exclusiv de rețeaua din zona dumneavoastră de consum, utilizând numerele de telefon specificate mai jos:

MUNTENIA (municipiul București, județele Ilfov, Giurgiu):

Operator distribuție RETELE ELECTRICE MUNTENIA S.A.
☎️ 0800.070.888*

BANAT (Arad, Caraș-Severin, Hunedoara, Timiș):

Operator distribuție RETELE ELECTRICE BANAT S.A.
☎️ 0800.070.444*

DOBROGEA (Călărași, Constanța, Ialomița, Tulcea):

Operator distribuție RETELE ELECTRICE DOBROGEA S.A.
☎️ 0800.070.555*

MOLDOVA (Bacău, Botoșani, Iași, Neamț, Suceava, Vaslui):

Operator distribuție: DELGAZ GRID S.A.
☎️ 0800.800.929*

OLTENIA (Argeș, Dolj, Gorj, Mehedinți, Olt, Teleorman, Vâlcea):

Operator distribuție: DISTRIBUȚIE ENERGIE OLTENIA S.A.
☎️ 0800.500.000*

MUNTENIA NORD (Galați, Brăila, Buzău, Dâmbovița, Galați, Prahova, Vrancea):

Operator distribuție DISTRIBUTIE ENERGIE ELECTRICA ROMANIA S.A.
☎️ 0800.150.044*

TRANSILVANIA SUD (Alba, Brașov, Covasna, Harghita, Mureș, Sibiu):

Operator distribuție DISTRIBUTIE ENERGIE ELECTRICA ROMANIA S.A.
☎️ 0800.801.929*

TRANSILVANIA NORD (Bihor, Sălaj, Bistrița-Năsăud, Cluj, Maramureș, Satu Mare):

Operator distribuție DISTRIBUTIE ENERGIE ELECTRICA ROMANIA S.A.
☎️ 0800.400.929*

Pentru a fi la curent cu întreruperile programate în furnizarea energiei electrice, vă recomandăm să vizitați site-ul Operatorului de Distribuție care administrează rețeaua de distribuție din regiunea dumneavoastră. Acesta este cel mai rapid și actualizat mod de a obține informații despre lucrările de mentenanță sau alte întreruperi planificate care pot influența serviciul de alimentare cu energie electrică în zona în care locuiți.

  • OG 21/1992 privind protecția consumatorilor cu modificările și completările ulterioare republicată în 2007
  • Legea energiei electrice și a gazelor naturale 123/2012 cu modificările și completările ulterioare
  • Legea 365/2002 privind comerțul electronic
  • Legea 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal și protecția vieții private în sectorul comunicațiilor electronice
  • Legea 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie – republicată
  • OG 29/2010 privind modificarea și completarea Legii 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie publicată în M.O. nr. 616 / 31.08.2010
  • Legea 139/2010 de modificare și completare a Legii 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei electrice din surse regenerabile de energie publicată în M.O. nr.474/09.07.2010
  • OUG 88/2011 privind modificarea și completarea Legii 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie publicată în M.O. nr.736/19.10.2011
  • Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012 publicată în M.O nr.485/16.07.2012
  • Legea 134/2012 - Lege pentru aprobarea OUG 88/2011 privind modificarea și completarea Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie
  • OUG 57/2013 privind modificarea și completarea Legii 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie publicată în M.O. nr. 335/ 7.06.2013
  • OUG 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative
  • Legea 121/2014 privind eficiența energetică publicată în M.O. 574/01.08.2014
  • HG 495/2014 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat privind exceptarea unor categorii de consumatori finali de la aplicarea Legii 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie publicat în MO 500/4.07.2014
  • Legea 122/2015 pentru aprobarea unor măsuri în domeniul promovării producerii energiei din surse regenerabile de energie și privind modificarea și completarea unor acte normative
  • Legea 227/2015 privind Codul Fiscal publicată în MO nr. 688/10.09.2015 partea I
  • OUG 24/2017 privind modificarea și completarea Legii 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie publicată în M.O. nr. 224/ 31.03.2017
  • Legea 177/2017 privind completarea Legii 227/2015 publicată în MO nr. 584/21.07.2017
  • Legea 167/2018 pentru modificarea și completarea Legii energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012
  • Legea 184/2018 pentru aprobarea OUG 24/2017 privind modificarea și completarea Legii 220/2008 publicată în MO nr. 635/20.07.2018
  • HG 846/2018 pentru modificarea și completarea HG 1215/2009 privind stabilirea criteriilor și a condițiilor necesare implementării schemei de sprijin pentru promovarea cogenerării de înaltă eficiență pe baza cererii de energie termică utilă
  • OUG 106/2020 pentru modificarea și completarea Legii energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012
  • OUG 143/2021 pentru modificarea și completarea Legii energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012
  • Legea 226/2021 privind stabilirea măsurilor de protecție socială pentru consumatorul vulnerabil de energie
  • Hotărâre 1073/2021 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 226/2021 privind stabilirea măsurilor de protecție socială pentru consumatorul vulnerabil de energie
  • OUG 27/2022 privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică și gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023 precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul energiei
  • OUG 112/2022 privind instituirea unor măsuri pentru stimularea investițiilor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile în domeniul eficienței energetice resurselor regenerabile de energie pentru întreprinderi mari și întreprinderi mici și mijlocii energiei verzi din surse regenerabile destinate autorităților publice locale precum și unele măsuri în domeniul specializării inteligente precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative
  • OUG 119/2022 pentru modificarea și completarea OUG 27/2022 privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică și gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022 – 31 martie 2023 precum și modificarea și completarea unor acte normative din domeniul energiei
  • OUG 166/2022 privind unele măsuri pentru acordarea unui sprijin categoriilor de persoane vulnerabile pentru compensarea prețului la energie suportat parțial din fonduri externe nerambursabile
  • OUG 192/2022 - pentru modificarea și completarea OUG 27/2022 privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică și gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023 precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul energiei
  • Legea 206/2022 pentru aprobarea OUG 27/2022 privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică și gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023 precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul energiei
  • Legea 357/2022 pentru aprobarea OUG 119/2022

  • Ord. 25/2004 pentru aprobarea Codului comercial al pieței angro de energie electrică
  • Ord. 128/2008 - Codul Tehnic al Rețelelor Electrice de Distribuție Revizia I
  • Ord. 9/2014 pentru aprobarea procedurii privind prognoza și facturarea abaterilor consumului de energie electrică pentru locurile de consum cu putere aprobată mai mare sau egală cu 1 MVA și abrogarea alin. (13) și (14) ale art. 26 din Metodologia de stabilire a prețurilor și tarifelor la clienții finali care nu uzează de dreptul de eligibilitate prin Ord 82/2013
  • Ord. 16/2015 aprobarea Procedurii – cadru privind obligația furnizorilor de energie electrică și gaze naturale de soluționare a plângerilor clienților finali
  • Ord. 103/2015 pentru aprobarea Codului de măsurare a energiei electrice
  • Ord. 177/2015 pentru aprobarea Procedurii privind acordarea despăgubirilor clienților casnici pentru receptoarele electrocasnice deteriorate ca efect al unor supratensiuni accidentale produse din culpa operatorului de rețea
  • Ord. 76/2016 pentru modificarea și completarea Metodologiei privind stabilirea obligațiilor de plată a energiei electrice reactive și a prețului reglementat pentru energia electrică reactivă aprobate prin Ord. 33/2014
  • Ord. 187/2018 pentru aprobarea Procedurii de facturare a certificatelor verzi
  • Ord. 16/2019 pentru modificarea și completarea Metodologiei de stabilire a compensațiilor bănești între utilizatorii racordați în etape diferite prin instalație comună la rețele electrice de interes public aprobată prin Ord. 180/2015 cu modificările ulterioare
  • Ord. 167/2019 privind aprobarea Metodologiei de monitorizare a pieței cu amănuntul de energie electrică
  • Ord. 214/2019 privind modificarea Regulamentului de etichetare a energiei electrice aprobat prin Ord. 61/2016
  • Ord. 234/2019 pentru aprobarea Procedurii privind schimbarea furnizorului de energie electrică/gaze naturale de către clientul final
  • Ord. 77/2020 privind modificarea și completarea Ord. 226/2018 pentru aprobarea regulilor de comercializare a energiei electrice produse în centrale electrice din surse regenerabile cu putere electrică instalată de cel mult 27 kW aparținând prosumatorilor
  • Ord. 163/2020 pentru modificarea și completarea Conținutului-cadru al certificatelor de racordare aprobat prin Ord. 5/2014
  • Ord. 174/2020 pentru modificarea Procedurii privind soluționarea neînțelegerilor apărute la încheierea contractelor în sectorul energiei aprobată prin Ord. 128/2020
  • Ord. 190/2020 de aprobare a Procedurii privind stabilirea consumului de energie electrică în sistem paușal
  • Ord. 193/2020 - Regulament soluționare plângeri
  • Ord. 194/2020 - Procedură soluționare reclamații
  • Ord. 226/2020 modificarea și completarea Regulamentului privind organizarea și funcționarea comisiei pentru soluționarea disputelor pe piața angro și cu amănuntul apărute între participanții la piața de energie electrică și gaze naturale aprobat prin Ord. 61/2013
  • Ord. 25/2021 pentru modificarea Ord. 90/2015 privind aprobarea contractelor-cadru pentru serviciul de distribuție a energiei electrice și pentru modificarea Contractului-cadru de vânzare-cumpărare a energiei electrice produse de prosumatorii care dețin centrale electrice de producere a energiei electrice din surse regenerabile cu puterea instalată de cel mult 100 kW pe loc de consum aprobat prin Ord. 227/2018
  • Ord. 82/2021 pentru modificarea și completarea Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienții finali aprobat prin Ord. 235/2019 și de abrogare a Ord. 130/2015 privind aprobarea Procedurii privind alimentarea cu energie electrică a locurilor de consum aparținând furnizorilor producătorilor sau operatorilor de rețea altele decât consumul propriu tehnologic al rețelelor electrice
  • Ord. 83/2021 privind Standardul de performanță pentru activitatea de furnizare a energiei electrice/gazelor naturale
  • Ord. 91/2021 pentru modificarea Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienții finali aprobat prin Ord. 235/019
  • Ord. 94/2021 privind modificarea și completarea Condițiilor-cadru pentru realizarea calendarului de implementare a sistemelor de măsurare inteligentă a energiei electrice la nivel național aprobate prin Ord. 177/2018
  • Ord. 98/2021 pentru aprobarea Procedurii privind corecția datelor de măsurare în raport cu punctul de delimitare
  • Ord. 124/2021 privind aprobarea tarifului mediu pentru serviciul de transport a componentelor tarifului de transport de introducere a energiei electrice în rețea (TG) și de extragere a energiei electrice din rețea (TL) a tarifului pentru serviciul de sistem și a prețului pentru energia electrică reactivă pentru C.N.T.E.E. Transelectrica S.A.
  • Ord. 138/2021 privind modificarea Ord. 82/2021 83/2021
  • Ord. 3/2022 - pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea și funcționarea platformei online de schimbare a furnizorului de energie electrică și gaze naturale și pentru contractarea furnizării de energie electrică și gaze naturale
  • Ord. 15/2022 - Metodologia de stabilire a regulilor de comercializare a energiei electrice produsă în centrale electrice din surse regenerabile cu putere electrică instalată de cel mult 400 kW pe loc de consum aparținând prosumatorilor
  • Ord. 27/2022 - Modificarea Anexei la Ord. 118/2021 privind aprobarea tarifelor specifice pentru serviciul de distribuție a energiei electrice și a prețului pentru energia electrică reactivă pentru Societatea Delgaz Grid - S.A.
  • Ord. 28/2022 - Modificarea Anexei 1 la Ord. 119/2021 privind aprobarea tarifelor specifice pentru serviciul de distribuție a energiei electrice și a prețului pentru energia electrică reactivă pentru Societatea Distribuție Energie Electrică Romania - S.A.
  • Ord. 29/2022 - Modificarea Anexei la Ord. 120/2021 privind aprobarea tarifelor specifice pentru serviciul de distribuție a energiei electrice și a prețului pentru energia electrică reactivă pentru Societatea Distribuție Energie Oltenia - S.A.
  • Ord. 30/2022 - Modificarea Anexei la Ord. 121/2021 privind aprobarea tarifelor specifice pentru serviciul de distribuție a energiei electrice și a prețului pentru energia electrică reactivă pentru Societatea E-Distribuție Banat - S.A.
  • Ord. 31/2022 - Modificarea Anexei la Ord. 122/2021 privind aprobarea tarifelor specifice pentru serviciul de distribuție a energiei electrice și a prețului pentru energia electrică reactivă pentru Societatea E-Distribuție Dobrogea - S.A.
  • Ord. 32/2022 - Modificarea Anexei la Ord. 123/2021 privind aprobarea tarifelor specifice pentru serviciul de distribuție a energiei electrice și a prețului pentru energia electrică reactivă pentru Societatea E-Distribuție Muntenia - S.A.
  • Ord. 33/2022 - Modificarea Anexei 1 la Ord. 124/2021 privind aprobarea tarifului mediu pentru serviciul de transport al energiei electrice practicate de Compania Națională de Transport al Energiei Electrice ''Transelectrica'' - S.A.
  • Ord. 81/2022 - Modificarea și completarea Regulamentului privind racordarea utilizatorilor la rețelele electrice de interes public aprobat prin Ord. 59/2013
  • Ord. 95/2022 - Modificarea și completarea Ord. 15/2022 pentru aprobarea Metodologiei de stabilire a regulilor de comercializare a energiei electrice produse în centrale electrice din surse regenerabile cu putere electrică instalată de cel mult 400 kW pe loc de consum aparținând prosumatorilor
  • Ord. 105/2022 - Aprobarea contractelor cadru de racordare la rețelele electrice de interes public
  • Ord. 109/2022 - privind modificarea și completarea Ord. 3/2022
  • Ord. 133/2022 - Modificarea și completarea unor ordine ale președintelui ANRE din domeniul racordării utilizatorilor la rețeaua electrică de interes public
  • Ord. 141/2022 privind stabilirea cotei obligatorii estimate de achiziție de certificate verzi aferentă anului 2023
  • Ord. 142/2022 - Modificarea Ord.130/2022 privind aprobarea contribuției pentru cogenerarea de înaltă eficiență și a unor prevederi privind modul de facturare al acesteia
  • Ord. 144/2022 - Aprobarea tarifului pentru achiziția serviciilor de sistem pentru operatorul de transport și sistem Compania Națională de Transport al Energiei Electrice ''Transelectrica'' - S.A.
  • Ord. 5/2023 pentru aprobarea Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienții finali

  • DIRECTIVA (UE) 2018/2001 A PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI A CONSILIULUI din 11 decembrie 2018 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile
  • REGULAMENTUL (UE) 2019/943 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI AL CONSILIULUI din 5 iunie 2019 privind piața internă de energie electrică (reformare)
  • DIRECTIVA (UE) 2019/944 A PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI A CONSILIULUI din 5 iunie 2019 privind normele comune pentru piața internă de energie electrică și de modificare a Directivei 2012/27/UE (reformare)

Împreună pentru un viitor sustenabil!

Recomandări pentru utilizarea eficientă a energiei electrice

Optați pentru electrocasnice economice!

  • Alegeți electrocasnice cu cea mai înaltă clasă energetică. Acestea pot fi cu până la 60% mai eficiente comparativ cu modelele mai vechi.
  • Folosiți becuri fluorescente. Deși sunt mai scumpe, durata lor de viață este de 10 ori mai mare și consumă cu 75% mai puțină energie pentru a produce aceeași lumină.
  • Închideți aparatele electronice și electrocasnice când nu le utilizați. Lăsate în modul stand-by, televizoarele, playerele, boxele, computerele consumă energie electrică, pierderea fiind de aproximativ 7% din consumul anual de energie al unei gospodării.
  • Utilizați dispozitive eficiente/smart care pot aprinde sau stinge luminile automat, după necesitate.

 

Reduceți consumul de energie în bucătărie!

  • Achiziționați electrocasnice precum frigidere, mașini de spălat și cuptoare cu cea mai înaltă clasă energetică. Acestea pot fi cu până la 60% mai eficiente față de modelele mai vechi.
  • Setați frigiderul la 4-6 grade Celsius și congelatorul la -18 grade Celsius. Temperaturile mai scăzute necesită mai multă energie electrică și cresc costurile.
  • Plasați frigiderul într-un loc bine ventilat, curat, și asigurați-vă că există suficient spațiu în spatele acestuia pentru circulația aerului.
  • Dezghețați congelatorul regulat, deoarece poate consuma cu până la 30% mai multă energie dacă se acumulează gheață.
  • Asigurați-vă că ușa cuptorului se închide etanș. Dacă trebuie să cumpărați un cuptor nou, alegeți unul din clasa energetică A.
  • Dacă aveți mașină de spălat vase, evitați spălatul manual al vaselor. Mașinile moderne de spălat vase consumă mai puțină apă și energie și cele mai multe au un mod „Eco”.
  • Folosiți un fierbător electric în locul plitei electrice pentru a fierbe apa.

 

Reduceți consumul de energie în baie!

  • Utilizați o temperatură mai scăzută la mașina de spălat rufe (un program de spălare la 40°C în loc de 60°C) pentru a economisi energie.
  • Umpleți complet mașina de spălat rufe. Folosiți mașina de spălat doar atunci când aveți suficiente haine și evitați funcția de prespălare dacă rufele nu sunt foarte murdare.
  • Evitați, pe cât posibil, utilizarea uscătorului de rufe. Un ciclu de uscare poate consuma de două ori mai multă energie decât un ciclu de spălare.
  • Alegeți un cap de duș economic și un regulator de debit pentru a reduce consumul cu până la 1 metru cub de apă pe lună.
  • Închideți robinetul când nu folosiți apa direct.

 

Organizații dedicate eficienței energetice – date de contact:

  • Asociația Auditorilor Energetici pentru Clădiri din România
    Site web: https://aaecr.ro/
    Adresa: Splaiul Independenței nr. 313 Universitatea POLITEHNICA București, FIMM, sala CG 106,sector 6, BUCUREȘTI
    E-mail: secretariat@aaec.ro
    Telefon: 0725 954 515
  • Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energie
    Site web: www.anre.ro
    Adresa: Str. Constantin Nacu, nr. 3, sector 2, București
    E-mail: anre@anre.ro
    Telefon - Registratură: 021/327.81.74; 021/327.81.00
  • Federaţia Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din Energie
    Site web: www.acue.ro
    Adresa: Ghica House, Str. Ion Ghica nr. 13 Sector 3, cod postal 030044, București
    E-mail: office@acue.ro
  • Fondul Român pentru Eficiență Energetică
    Site web: https://free.org.ro/
    Adresa: Clădirea Strauss, str. Johann Strauss nr. 2A, etaj 6, sector 2, ROU – 020312 București
    E-mail: office@free.org.ro
    Telefon: 021 233 88 01
  • Institutul Național Român pentru Studiul Amenajării și Folosirii Surselor de Energie
    Site web: https://ire.ro/
    Adresa: Str. Grigore Alexandrescu nr. 9, RO-010621 București, sector 1, ROMÂNIA
    E-mail: secretariat@ire.ro
    Telefon: 021 208 55 95
  • Ministerul Dezvoltării Lucrărilor Publice și Administrației
    Site web: https://www.mdlpa.ro/
    Adresa: Bd. Libertății nr. 16, Latura Nord, sector 5, București, cod poștal 050706
    E-mail: info@mdlpa.ro
    Telefon: 0372 111 409

În data de 04.03.2022 a fost publicat în Monitorul Oficial Ordinul președintelui ANRE nr. 15/2022 prin care a fost aprobată Metodologia de stabilire a regulilor de comercializare a energiei electrice produsă în centrale electrice din surse regenerabile cu putere electrică instalată de cel mult 400 kW pe loc de consum aparținând prosumatorilor (în continuare ”Metodologia”), aplicabil începând cu data de 01.05.2022, dată la care se va abroga Ordinul președintelui ANRE nr. 50/2021.

Prosumatorii persoane fizice și juridice care dețin unităţi de producere a energiei electrice cu o putere instalată de cel mult 200 kW pe loc de consum care au încheiate contracte de furnizare a energiei electrice, pot beneficia de mecanismul de compensare cantitativă prevăzut la art. 73^1 alin. (3) din Legea nr. 123/2012, conform Metodologiei, având posibilitatea de a utiliza cantitatea de energie electrică reportată pe o perioadă de maximum 24 de luni de la data facturării astfel:

  • în cazul în care cantitatea de energie electrică consumată este mai mare decât cea produsă, furnizorul de energie electrică va factura doar diferenţa dintre cantitatea de energie consumată şi cantitatea de energie produsă şi livrată în reţea;
  • în cazul în care cantitatea de energie produsă şi livrată în reţea este mai mare decât cantitatea de energie consumată, diferenţa dintre cantitatea livrată şi cea consumată se va reporta, prosumatorii putând utiliza cantitatea de energie reportată pe o perioadă de pe o perioadă de maximum 24 de luni din ultima zi a lunii în care cantitatea respectivă de energie electrică a fost livrată în rețeaua electrică.

Mecanismul de compensare cantitativă, pentru prosumatorii existenți, persoane fizice și juridice care dețin unităţi de producere a energiei electrice cu o putere instalată de cel mult 200 kW pe loc de consum se face în baza unei cereri adresate furnizorului de energie electrică.

Prosumatorii persoane fizice și juridice care produc energie electrică în unităţi de producere a energiei cu o putere instalată de peste 200 kW, dar nu mai mult de 400 kW pe loc de consum, care au încheiate contracte de furnizare a energiei electrice, conform Anexei nr. 1 la Metodologie, vor beneficia de regularizarea financiară prevăzută la art. 73^1 alin. (4) din Legea nr. 123/2012, vor putea vinde energia electrică produsă şi livrată în rețea la un preţ egal cu preţul mediu ponderat înregistrat în piaţa pentru ziua următoare aferent lunii în care a fost produsă și livrată energia respectivă. Furnizorii de energie electrică, în baza contractelor de furnizare încheiate, vor realiza în factura prosumatorilor regularizarea financiară între energia electrică livrată și energia electrică consumată în rețea, conform reglementărilor aplicabile în domeniul fiscal, prin compensare între următoarele facturi:

  • factura emisă de prosumator pentru energia electrică produsă din surse regenerabile şi livrată în reţelele electrice, conform prevederilor specifice din contractul de vânzare-cumpărare a energiei electrice prevăzut la art. 9 alin. (1) încheiat între prosumator şi furnizor și
  • factura emisă de furnizorul de energie electrică pentru energia electrică consumată din reţelele electrice de prosumator în calitate de consumator. În situaţia în care prosumatorul renunţă la dreptul de compensare financiară anterior menționat, stingerea obligaţiilor dintre prosumator şi furnizorul de energie electrică se realizează prin plăţi directe.

Totodată, durata de valabilitate a contractului de vânzare-cumpărare a energiei electrice produsedin surse regenerabile de energie nu o poate depăși pe cea a contractului de furnizare a energiei electrice încheiat pentru același loc de consum iar la solicitarea de încheiere a acestora trebuie atașat certificatul de racordare emis de către operatorul de distribuție.

Clientul vulnerabil, potrivit Legii nr. 226/2021 privind stabilirea măsurilor de protecție socială pentru consumatorul vulnerabil de energie, consumatorul vulnerabil de energie este definit ca fiind persoana singură/familia care, din motive de sănătate, vârstă, venituri insuficiente sau izolare față de sursele de energie, necesită măsuri de protecție socială și servicii suplimentare pentru a-și asigura cel puțin nevoile energetice minimale.

Consumatorii vulnerabili se încadrează în următoarele categorii:

  • consumatori vulnerabili din motive de venit;
    În categoria consumatorilor vulnerabili din motive de venit se încadrează familia sau persoana singură al cărei venit mediu net lunar pe membru de familie ori al persoanei singure se încadrează în venitul de 1.386 lei/persoană, în cazul familiei, și de 2.053 lei, în cazul persoanei singure.
  • consumatori vulnerabili din motive de vârstă;
    În categoria consumatorilor vulnerabili din motive de vârstă sunt persoanele care se încadrează în venitul de 1.386 lei/persoană, în cazul familiei, și de 2.053 lei, în cazul persoanei singure și care au împlinit vârsta standard de pensionare prevăzută de legislația privind sistemul public de pensii respectiv 65 de ani pentru bărbați și 63 de ani pentru femei.
  • consumatori vulnerabili din motive de sănătate;
    În categoria consumatorilor vulnerabili din motive de sănătate se încadrează persoanele care fie necesită aparate electrice pentru menținerea în viață sau pentru menținerea stării de sănătate, fie prezintă probleme de sănătate care împiedică sau restricționează mobilitatea și/sau deplasarea acestora ori necesită modalități de informare și comunicare adaptate nevoilor specifice, în condițiile prevăzute de Legea 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
  • consumatori vulnerabili izolați.
    În categoria consumatorilor vulnerabili izolați se încadrează familiile și persoanele singure ale căror locuințe se află în zone izolate sau în așezări informale potrivit anexei nr. 2 la Legea nr. 350/2001, cu modificările și completările ulterioare.
  • O așezare informală este o grupare de minimum 3 unități destinate locuirii dezvoltate spontan, ocupate de persoane sau familii care fac parte din grupuri vulnerabile definite conform Legii asistenței sociale nr. 292/2011, cu modificările și completările ulterioare, și care nu au niciun drept asupra imobilelor pe care le ocupă. Așezările informale sunt situate de obicei la periferia localităților urbane sau rurale, cuprind locuințe improvizate, realizate din materiale recuperate, și/sau locuințe realizate din materiale de construcții convenționale, iar prin localizarea și caracteristicile sociodemografice generează excluziune, segregare și marginalizare socială. Prin situarea în zone de risc natural (alunecări de teren, inundații), biologic (gropi de gunoi, depozite de deșeuri, situri contaminate și altele asemenea) sau antropic (zone de siguranță sau zone de protecție ale obiectivelor Seveso, ale infrastructurilor tehnico-edilitare și altele asemenea), unele așezări informale pun în pericol siguranța și sănătatea locuitorilor lor.

    După natura lor, măsurile de protecție socială pentru consumatorul vulnerabil de energie pot fi financiare și nonfinanciare.

    Măsurile de protecție socială financiare constau în acordarea de ajutoare destinate asigurării nevoilor energetice minimale și sunt:

    • ajutor pentru încălzirea locuinței;
    • ajutor pentru consumul de energie destinat acoperirii unei părți din consumul energetic al gospodăriei pe tot parcursul anului;
    • ajutor pentru achiziționarea, în cadrul unei locuințe, de echipamente eficiente din punct de vedere energetic, necesare pentru iluminarea, răcirea, încălzirea și asigurarea apei calde de consum, pentru înlocuirea aparatelor de uz casnic depășite din punct de vedere tehnic și moral cu aparate de uz casnic eficiente din punct de vedere energetic, precum și pentru utilizarea mijloacelor de comunicare care presupun consum de energie;
    • ajutor pentru achiziționarea de produse și servicii în vederea creșterii performanței energetice a clădirilor ori pentru conectarea la sursele de energie.

    Măsurile de protecție socială nonfinanciare constau în facilități de acces și conectare la sursele de energie disponibile necesare pentru asigurarea nevoilor energetice minimale, inclusiv interzicerea deconectării, în situații de criză energetică, de la sursele de energie pentru toate categoriile de consumatori vulnerabili din cele prevăzute la art. 4, precum și consilierea și informarea transparentă și accesibilă a populației cu privire la sursele de energie, costuri și proceduri de acces la acestea, în conformitate cu prevederile Legii energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare, și ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 160/2012, cu modificările și completările ulterioare.

În situația în care prețul final facturat din prezenta ofertă depășește prețul final facturat plafonat, se va aplica prețul final facturat plafonat. Potrivit OUG 27/2022 cu modificările și completările ulterioare, prețul final facturat plafonat al energiei electrice furnizate clienților casnici în perioada 1 aprilie 2024 - 31 martie 2025 este:

a) maximum 0,68 lei/kWh, cu TVA inclus, pentru consumul realizat în perioada 1 aprilie 2024 – 31 martie 2025 de către următoarele categorii de clienți:

  • clienții casnici al căror consum lunar este cuprins între 0 și 100 kWh inclusiv;
  • clienții casnici la al căror loc de consum locuiesc persoane care utilizează dispozitive, aparate sau echipamente medicale necesare efectuării tratamentelor, pe baza confirmării de la medicul specialist și a unei cereri depuse la furnizor;
  • clienții casnici care au în întreținere cel puțin 3 copii cu vârsta de până în 18 ani, respectiv 26 de ani, în cazul în care urmează o formă de învățământ, în baza unei cereri și a unei declarații pe propria răspundere;
  • clienții casnici familii monoparentale care au în întreținere cel puțin un copil cu vârsta de până la 18 ani, respectiv 26 de ani în cazul în care urmează o formă de învățământ, în baza unei cereri și a unei declarații pe propria răspundere;

b) maximum 0,80 lei/kWh, cu TVA inclus, pentru clienții casnici al căror consum lunar la locul de consum este cuprins între 100,01 și 255 kWh; consumul de energie electrică cuprins între 255 și 300 kWh/lună se facturează la prețul de maximum 1,3 lei/kWh, cu TVA inclus;

c) maximum 1,3 lei/kWh, cu TVA inclus, în cazul în care consumul depășește 300 kWh/lună întregul consum se facturează la acest preț.

În situația în care prețul final facturat din prezenta ofertă depășește prețul final facturat plafonat, se va aplica prețul final facturat plafonat. Potrivit OUG 27/2022 cu modificările și completările ulterioare, prețul final facturat plafonat al energiei electrice furnizate clienților noncasnici în perioada 1 aprilie 2024 - 31 martie 2025 este:

a) 1000 lei/MWh, cu TVA inclus, pentru 85% din consumul lunar realizat la locul de consum, diferența de consum lunar de energie electrică urmând a fi facturată la prețul de 1300 lei/MWh, cu TVA inclus, în baza declarației pe propria răspundere a reprezentantului legal pentru următoarele categorii de consumatori:

(i) întreprinderile mici și mijlocii, astfel cum sunt definite în Legea nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare, denumite în continuare IMM-uri;

(ii) operatorii/operatorii regionali definiți la art. 2 lit. g) și h) din Legea serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ce prestează/furnizează serviciile de utilități publice prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a), b), b1), c) și h) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Societatea de Transport cu Metroul București «Metrorex» - S.A., precum și aeroporturile care sunt în subordinea/coordonarea sau sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii;

(iii) operatorii economici din domeniul industriei alimentare, identificați prin cod CAEN 10, precum și cei din domeniul agriculturii și pescuitului, identificați prin cod CAEN 01 și 03;

(iv) autoritățile și instituțiile publice locale, serviciile publice deconcentrate ale ministerelor și ale celorlalte organe centrale, companiile și societățile comerciale de interes județean, municipal sau local, regiile autonome și toate entitățile publice și private care prestează un serviciu public, în temeiul legii, dacă sunt înființate sau organizate la nivelul comunelor, orașelor, municipiilor, județelor, municipiului București și, după caz, la nivelul subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor sau la nivelul asociațiilor de dezvoltare intercomunitară, sub conducerea, coordonarea, controlul și responsabilitatea autorităților administrației publice locale;

(v) institutele naționale de cercetare-dezvoltare, astfel cum sunt definite de Ordonanța Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea științifică și dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările și completările ulterioare.

b) 1000 lei/MWh, cu TVA inclus, pentru consumul integral al spitalelor publice și private definite conform Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare, al unităților de învățământ publice și private, definite conform Legii educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, precum și al creșelor, al furnizorilor publici și privați de servicii sociale prevăzute în Nomenclatorul serviciilor sociale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum și a regulamentelor-cadru de organizare și funcționare a serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare. Plafonarea menționată în prezentul articol se aplică și pentru situațiile în care una dintre entitățile menționate anterior este beneficiarul final al consumului de energie electrică și/sau pentru toate clădirile care au fost construite și autorizate cu destinația de spitale.

c) 1000 lei/MWh, cu TVA inclus, pentru 85% din consumul lunar realizat la locul de consum, pentru instituțiile publice, altele decât cele prevăzute la lit. b), precum și pentru cele aparținând cultelor recunoscute oficial în România, potrivit Legii nr. 489/2006 privind libertatea religioasă și regimul general al cultelor, republicată. Diferența de consum lunar de energie electrică se facturează la prețul de 1300 lei/MWh, cu TVA inclus.

d) 1300 lei/MWh, cu TVA inclus, pentru consumatorii noncasnici care nu sunt prevăzuți la lit. a)-c).

Pentru a beneficia de prețurile prevăzute la lit. a)-c), clienții noncasnici au obligația de a transmite către furnizor o cerere însoțită de o declarație pe propria răspundere, urmând ca prețul final facturat să se aplice de la data de întâi a lunii următoare celei în care s-au depus documentele menționate.